Motorische ontwikkelingsachterstand

Maak nu een afspraak
Wat is motorische ontwikkeling?

 

De motorische ontwikkeling wordt vaak onderverdeeld in grove of grote motoriek en fijne of kleine motoriek. Bewegingen als lopen, zwemmen en een bal schieten vallen onder de grove motoriek. Bewegingen waar vaak meer aandacht of concentratie voor nodig zijn, zoals knippen, schrijven of een speld oppakken, zijn onder fijne motoriek te scharen.

De grove en fijne motoriek zijn nauw met elkaar verbonden. Kinderen moeten vaak bepaalde basisvoorwaarden binnen de grove motoriek beheersen, voordat zij toe zijn aan bepaalde taken binnen de fijne motoriek (bijvoorbeeld schrijven). Beheersing van het evenwicht is bijvoorbeeld een voorwaarde om netjes te kunnen schrijven.

 

Hoe herken ik een motorische achterstand?

 

Het is niet altijd makkelijk een motorische achterstand te herkennen. Signalen kunnen namelijk heel verschillend zijn of niet direct gekoppeld worden aan de motoriek.
Schrijfproblemen, concentratieproblemen, rusteloosheid en vermoeidheid kunnen namelijk ook duiden op een achterstand in de motorische ontwikkeling.

De volgende signalen kunnen een teken zijn van een belemmerde motorische ontwikkeling:

  •  Het kind heeft problemen met fijn motorische taken; knippen en knutselen
  • Het kind heeft problemen met schrijven (slordig handschrift en/of laag schrijftempo)
  • Het kind is onhandig (veel vallen, stoten, dingen omstoten)
  • Het kind heeft een houterige motoriek
  • Het kind heeft een opvallende houding
  • Het kind heeft geen plezier in bewegen (gymlessen, spelen op straat)
  • Het kind heeft veel angst in bewegingssituaties (schommelen, klimmen, springen)
  • Het kind overschat of onderschat zichzelf bij bewegingstaken
  • Het kind heeft te weinig of teveel spierkracht
  • Het kind heeft een slappe of te hoge spierspanning
  • Het kind doet bewegingen te hard of juist te zacht
  • Het kind is heel druk (heeft moeite met stil zitten)
  • Het kind heeft moeite zich te concentreren
  • Het kind is snel vermoeid
  • Mogelijk: kinderen met cognitieve- en/of  sociaal- emotionele problemen

Lees hier de blog:

Hoe kan ik de motorisch ontwikkeling van mijn kind stimuleren?